- Ellah'a (YHWH-Allah) kurban sunanların ilki Habil ile Kabil'dir. Habil çoban olduğu için hayvan, Kabil (Kayin-Kain) ise çiftçi olduğu için toprak ürünlerini adak olarak Tanrı'ya sunmuşlardır. Ne var ki Tanrı, bitki ürününü kabul etmemiş hayvanı adak olarak kabul etmiştir. (Bkz:Tekvin/4)
- Kuran'ın bu hikayeye bir itirazı yoktur (Bkz:5/27-31)
- Müminler der ki "Bu hikayeye bakarak kurban olarak hayvan kesilmesi gerektiğini anlayabiliriz"
- Tevrat'ta yazmayan başka bir hikaye daha yaygındır. Bu hikayeye göre, Kabil'in Habil'i öldürme sebebi, Habil'in evleneceği kadına aşık olmasıdır
- Muazzez İlmiye Çığ der ki "Sümer mitolojisinde; Çoban Tanrısı ile Çiftçi Tanrısı aynı tanrıçaya aşık olurlar, Tanrıça, Çoban tanrısının ona verdiği ürünleri tercih ederek onunla evlenir"
- Tevrat'a göre; Kabil Habil'i öldürünce Ellah, ceza olarak Kabil'in tarımla uğraşmasını yasaklar ve onu başka diyarlara sürer. (Tekvin/4)
- Bilim der ki, "İlk insanlar, avcı toplumu ve tarım toplumu olarak ikiye ayrılır"
- Müminler der ki "Göçebe hayatı yaşayıp avcılıkla geçinen nesillerin nasıl oluştuğunu buradan anlayabiliriz"
- Münkirler der ki "İsrail mitolojisi, kendi yerleşik topluluklarına zaman zaman saldıran avcı-göçebe toplumunun nasıl türediğini kendilerince açıklamışlar. Bu topluluğun şeytan ruhlu bir insanın torunları olduğunu savunmuşlardır"
- Hikayenin anlatımında çoğu zaman olduğu gibi, Tevrat'taki üslup ile İslam İtikadının uyuşmadığı görülmektedir : Rab Tanrı, Kabil'e "kardeşin nerede" diye sorunca Kabil, "ne bileyim, kardeşimin bekçisi miyim ben" diye cevap verir. İslami literatüre göre çok terbiyesizce bir cevaptır.
- Yine hikayeye göre YHWH, neler olup bittiğini anlamak için toprağın altındaki kandan yardım almaktadır. Ancak YHWH, Kabil'e kendi devasa istihbaratı hakkında bilgi vermemek için yalan söylemiş de olabilir
- Ancak bu analog yöntem İslami literatüre ters değildir, zira Ellah, ahirette ellerin ve ayakların şahitliğini dinleyecektir Bkz:24/24
- Halbuki günümüzde devletlerin, istihbaratların, hatta Facebook,Microsoft gibi dev şirketlerin dijital olarak daha yaratıcı yöntemleri olduğunu söylemek gerekir. İnsan algoritması tam olarak çözüldüğünde bunlara gerek bile kalmayabilir
Kuran'daki İmran'ın soyu suresinde iki seçilmiş soydan bahsedilmekteydi. Biri İbrahim, diğeri İmran. Tarihe ve eski ahite bakınca İbrahim'i gayet iyi tanıyoruz ama İmran denince karşımıza tek bir karakter çıkıyor. Musa'nın babası İmran. Peki kimdir bu İmran, ne yapmıştır, nasıl yaşamıştır, soyu neden seçilmiştir, net bir bilgimiz yok Bazı müfessirler der ki, "Hikaye çok başkadır" lütfen beklesinler... Tevrat'a göre tek seçilmiş soy İbrahim'e aittir. İsrailoğulları, seçilmiş kavimdir. Tanrı bile onların özel tanrısıdır. Hikaye kendi içinde tutarlıdır. İbranice metinlere baktığımız zaman, İbrahim'in yazılışı "Abram", İmran'ın yazılışı ise "Amram" olarak karşımıza çıkar. "Abram" ile "Amram" ın birbirine bu kadar benzemesi enteresandır. Münkirlerden bir kısmı der ki "Hz.Muhammed Abram ile Amram'ı karıştırmış olabilir" Müminler der ki "Böyle bir karıştırma söz konusu değildir, Abra
Comments
Post a Comment